Program


Goldberg-variációk

Goldberg-variációk

A Goldberg-variációk Bach egyetlen variációformában komponált műve. A fúga művészete című kompozíció mellett Bach alkotási teljesítményének egyik csúcspontjaként tekinthetünk. A mai estén a Joseph Rheinberger és később Max Reger által két zongorára átdolgozott verziót hallhatják, ami az egyes szólamok megerősítésével, kiemelésével grandiózus, szinte szimfonikus hangzást kölcsönöz a remekműnek.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. augusztus 17. kedd, 18:00

Goldberg-variációk

Egy Aria nyitja és zárja a 30 variációt, melyeket egy tudatosan építkező szerkezet és közös basszustéma, valamint a harmóniamenet tart össze. A dallam a ritmikája alapján egyfajta sarabande, amelynek egyébként nincsen szerepe a darab további részében. A megszokottaktól eltérően azonban nem a dallam a variáció alapja, hanem a 32 taktusos basszustéma, mely egyfajta ismétlődő basszusként (chaconne-ként) – helyenként apróbb módosításokkal persze – végigvonul a teljes művön. Háromféle variációtípus váltakozik, ezeknek alapját a nyitó Aria mutatja be, amely a variációk után eredeti formában újra visszatér a mű végén.

 Az Ariát 5*3 variációsor követi az első részben, majd 5* variációsor következik a második részben is, amit végül az ária visszatérése zár le. A variációkból az első mindig valamilyen, a táncszvitekből már ismert tánc, pl. polonéz, gigue, menüett. A második variáció egyfajta figuráció, virtuozitás, a harmadik pedig mindig egy kánon. A kánonok érdekessége, hogy a második szólam mindig a skála következő hangján kezdődik. Tehát a 3. variáció egy kutyaközönséges kánon, a 6. számú már egy szekund kánon, a 9-es egy terckánon, és így tovább. A 30. variáció azonban már nem kánon, hanem egy quodlibet. A quodlibet egy olyan bravúros szerkesztésmód, mely az ellenpont eszközeivel több, általában jól ismert dallamot köt össze. Mindenki ismeri gyermekkorából a "Már ébred a hajnal" dalocskát, mely szintén három dallamot fűz össze. Bach humorérzékét dicséri, hogy az általa kiválasztott két dallam szövege (Ich bin so lang nit bey dir g’west & Kraut und Rüben haben mich vertrieben, magyarul Oly rég nem voltam már nálad & Az összevisszaság / sok tennivaló elűzött innen) szinte megmagyarázza az Aria visszatérését, melytől az eddig megalkotott sok variáció eddig úgymond távol tartotta.

Mindezek mellett még rengeteg tréfát, csodát, zeneszerzői bravúrt tartogat számunkra a Goldberg-variációk, amiben Bach egy hozzá hasonló kvalitású zeneszerző lehetőségeiből sokmindent megmutat. Hallgassák meg ezt a kivételes művet, és fedezzék fel a hallgatása közben a bravúros fúgákat, a kánonok tükörfordítását, a dallamok szépségét és néha lejátszhatatlan sokaságát, mindazt, ami Bach számára egy könnyű ujj- és szellemi gyakorlat lehetett, ám a ma embere számára a világ nyolcadik csodája is lehetne.

A darabot a Duo Klavi Art, azaz Bizják Dóra és Zentai Károly tolmácsolásában hallgathatják meg.

Ajánlatunk


Giuseppe Verdi AIDA Opera három részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal

Vujity Tvrtko új estje rengeteg kalanddal, hatalmas optimizmussal és motivációval, valamint a legyőzhetetlenség erejével. Egy világgá ment riporter elképesztő élete és történetei, amelyekkel szeretné jobbá tenni mindenki életét! A Túl minden határon-est méltó folytatása a Föld minden pontjáról most Önökhöz érkezik!

Ajánló


Geszti Péter – Monori András – Tasnádi István: Ezeregy éjszaka worldmusical

Macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék - nagyon…

„Improvizációs gasztroszínház – sok röhögéssel, alapvetően édes ízben, és némi savanykás zamattal. Mindezt kultúrtörténeti szempontból több rétegben egymásra pakoljuk, aztán…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!