Podujatie


Bécsi klasszikusok
2

Bécsi klasszikusok

Az 1768-ból való f-moll szimfónia megszületése vízválasztó Haydn szimfonikus kompozícióinak fejlődésében, mert benne egy viszonylag régies formát, az ún. templomi szonátát ötvöz szenvedélyes érzelmi tartalommal.  Viac

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: utorok, 21. november 2023, 19:00

Mellékneve – „La Passione” (A passió) – arra utal, hogy a művet nagyböjt idején, valószínűleg nagypénteken való templomi előadásra szánták. Ezt az állítást azonban számos kutató megkérdőjelezi. A zeneszerző „Sturm und Drang” korszakának is egyik mérföldköve ez a szimfónia, melynek további jellegzetessége, hogy valamennyi tétele f-mollban íródott, a Menüett trió részének kivételével, mely F-dúr hangnemű. A lassú nyitótétel a Via Crucis fájdalmát sugározza, melyre a következő Allegro di molto zaklatott száguldása sem hoz feloldást, melynek témáját agresszív ugrások és lendületes ellenpontozás jellemzi. A Menüett már említett trió szakasza jelent mindössze némi megnyugvást, hogy aztán egy lendületes, lüktető finálé zárja le Haydn első moll hangnemben komponált szimfóniáját.

Figyelemre méltó tény, hogy Mozart jelentős számú zongora- és hegedűversenye mellett szinte valamennyi fúvóshangszerre is komponált versenyműveket. Ehhez az inspirációt elsősorban kora kiemelkedő muzsikusaihoz fűződő személyes kapcsolatai és utazásai adták. Fúvós versenyművei közül kétségkívül a késői – K 622. jegyzékszámú – A-dúr klarinétverseny a legjelentősebb.  Esz-dúr hangnemű sinfonia concertantéja viszont hangszerösszeállítása révén tekinthető különlegesnek, hiszen egyszerre négy fúvós hangszernek (oboa, klarinét, kürt, fagott) ad hálás szólófeladatot. A darab eredeti változatából a klarinét hiányzott, helyette valószínűleg fuvola szerepelt. Ez a kézirat azonban elveszett, és a fennmaradt másolatban már a módosult szólókvartett szerepel. A terjedelmes, Allegro tempójú nyitó tétel szonátaformájú, a szokásos két expozíció helyett három témabemutatással – melyből az elsőt a zenekar, a másik kettőt a szólisták játsszák. A tétel vége előtt a szokásoknak megfelelően egy kadenciát is hallunk. Ezután egy gyengéd Adagio következik, melynek tematikus anyagát egymás között adogatják a fúvósok. A zárótétel egy Andante-téma tíz variációval, ahol az egyes részeket zenekari ritornellek választják el egymástól. A tételt egy kedélyes, 6/8 metrumra váltó rövid kóda zárja le.

Beethoven I. szimfóniáját mindössze három év választja el az ikonikus III., Eroica szimfónia megszületésétől. Szinte hihetetlen a zeneszerző előrelépése a műfaj megújítása terén ilyen rövid idő alatt. Míg az 1800-as keltezésű I., C-dúr szimfónia a haydni mintát követve ad lehetőséget a komponistának felkészültsége bizonyítására, addig az Eroica az életmű talán legnagyobb meglepetését, a műfaj újjászületését jelenti. A négytételes I. szimfónia még lassú bevezetővel indul, majd ezt követően szólal meg a már meglehetősen egyéni hangú, szonáta-formájú nyitótétel. A háromnyolcados második, Andante tétel szólamai polifonikusan követik egymást, melynek során újdonság a timpani (üstdob) szólisztikus használata. A harmadik tétel, bár hagyományosan módon a Menüett címet viseli, mégis inkább már inkább scherzo-nak tekinthető. A zárótétel szokatlan módon komoly, lassú bevezetővel kezdődik, aztán rendkívül elven főtémával indul az ellenállhatatlan lendületű Allegro molto e vivace finálé.

– baljos –

Műsor:

Haydn: f-moll szimfónia („La Passione”) No.49

Mozart: Esz-dúr sinfonia concertante KV.297b

Beethoven: I. (C-dúr) szimfónia, op. 21

Közreműködik: Kodály Filharmonikusok

Vezényel: Bényi Tibor

Naša ponuka


Varázslatos, szenvedélyes éjszaka – a Vámpírok bálja lenyűgöző látványvilággal, felejthetetlen dallamokkal rabul ejt és örök élményt nyújt.

„Hegedűs a háztetőn… valahol mind azok vagyunk. Megpróbálunk egy letisztult dallamot kicsalni, miközben egyensúlyozunk, hogy ne szegjük nyakunkat. Nem könnyű!”

Egy nő elindul, hogy a párkeresés zsákutcái után megtalálja a helyes irányt egy olyan élet felé, amit érdemes élni. Útja egy idegen országon át kanyarodik vissza önmagához. Ezalatt nemcsak azt próbálja megérteni, hogy hol van az ő helye a világban, hanem arra is választ keres, hogy a mesterséges intelligencia korában mit jelent embernek lenni. Mik vagyunk és mivé leszünk, ha ezt az utat járjuk.

Tipy


Csehov három egyfelvonásos komédiája egy estén.

A Nemzeti Filharmonikusok koncertjei Martonvásáron

Az argentin politikai menekült szülők gyermekeként, Svédországban született José González a kétezres évek svéd popzenei hullámának egyik prominens dalszerző-énekese, aki…

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.