Program


Bécsi klasszikusok

Bécsi klasszikusok

Két évvel ezelőtt hagyományteremtő szándékkal indítottuk útjára a szerencsi Rákóczi-vár udvarán tartandó nyáresti szabadtéri hangversenyeinket. Idén a koncertet a Budafoki Dohnányi Zenekar első vendégkarmestere, az osztrák Guido Mancusi vezényli, aki a bécsi klasszicizmusból, illetve a kora romantikus érából állította össze az est műsorát.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Saturday, August 13 2022 8:00PM

Bécsi klasszikusok
(Rossz idő esetén az Auditóriumban.)

Műsor:
Joseph Haydn: 60. (C-dúr) szimfónia, (Il distratto), Hob. I:60
Ludwig van Beethoven: I. (C-dúr) zongoraverseny, Op.15
– szünet –
Franz Schubert: VI. szimfónia ("kis" C-dúr), D.589  

Budafoki Dohnányi Zenekar
Ránki Fülöp - zongora 
vezényel: Guido Mancusi

Elsőként az „Il Distratto” — a.m. szétszórt — névvel is illetett 60. szimfóniát hallhatjuk. Haydn százegynéhány szimfóniája óriási formai változatosságot mutat, a 60-as számú C-dúr azonban a maga hat tételével, számos különleges szerkezeti megoldásával és jónéhány zenei idézetével még e repertoáron belül is egészen kivételesnek mondható. Jóllehet a mű Haydn idejében szimfóniaként vált széles körben ismertté, a mű eredendően Jean-François Regnard Le distrait című színpadi művének német fordításához (Der Zerstreute) szánt kísérőzeneként született meg.  A mű korabeli kéziratos másolatain gyakran feltűnik az olasz Il Distratto kifejezés, így nyilvánvaló, hogy a zeneszerző a színdarabhoz írott kísérőzenéjét hasznosította újra egy szimfónia formájában. (Forrás.. Magyar Zene, Mikusi Balázs: Haydn Il Distratto kísérőzenéje és a "színházi szimfónia" esztétikája — Tanulmány)

Az ezt követő zongoraverseny szólistája az ifjú kora ellenére elismert és népszerű Ránki Fülöp. A neves zongoraművész-házaspár, Klukon Edit és Ránki Dezső gyermeke már igen fiatalon közönség elé lépett, és ma már a Zeneakadémia oktatója is.

Beethoven a szóban forgó művét 1796-1797-ben írta, s bemutatója Prágában volt 1798-ban; a zongoraszólót természetesen maga a zeneszerző játszotta. A versenyművet magas főúri pártfogójának, Odescalchi-Keglevich hercegasszonynak ajánlotta. Annak ellenére, hogy a darab az első zongoraversenyként vonult be a köztudatba, valójában a szerző harmadikként komponált zongoraversenye. Néhány évvel korábban Bonnban Beethoven próbálkozott már a műfajjal, de e sohasem publikált Esz-dúr versenyműnek csak a zongoraszólama maradt ránk (No.0. zongoraverseny). Ugyanakkor a No.2-es, op.19-es jegyzékszámon nyilvántartott B-dúr zongoraversenyt Beethoven saját kijelentése szerint 1794–95-ben írta, tehát az időrendiséget tekintve az volt az első zongoraversenye. (A szövegrész wikiwand.com cikke alapján készült.)

A szünet után, utolsóként Schubert: VI. szimfónia csendül fel. Nyilvános bemutatója — mivel a „nagy” C-dúr szimfónia túlságosan nehéznek bizonyult, és ezért ezt vették elő helyette — egy hónappal a zeneszerző halála után zajlott le Bécsben, a Zenebarátok Társasága hangversenyén, 1828 decemberében.

A mű ezúttal kevésbé utal Mozart és Beethoven hatására: inkább az akkoriban divatos Rossini-féle nyitányok stílusát követi. A „kis” C-dúr szimfónia könnyen megszerethető darab: olaszos lendület, vidám kedély, felhőtlen játékosság uralja. Időnként mindazonáltal mégis megelőlegez valamennyit abból a félreismerhetetlen schuberti hangból, amely oly sok későbbi kompozíciónak, köztük a „nagy” C-dúr szimfóniának is sajátja. (Forrás.. Pándi Marianne: Hangversenykalauz)

Szerencs Önkormányzata támogatásával

Our offer


Despite growing up surrounded by musical instruments, it took quite a long time for him to eventually settle on a career in music. Always powerfully drawn to the sacred, Omar Faruk Tekbilek is one of Turkey's most influential performers of world music, and at Müpa Budapest in April he will bring new life to the noblest musical traditions of the Middle East.

Ha sírva akar nevetni, ezt az előadást ne hagyja ki!

Evita egy fogalom. Evita a nő - kultikus imádat és totális elutasítás között. Evita a megértett és eltaszított. Evita az imádott és az üldözött. Evita az ember.

Suggestions


Egy francia kisvárostól pár kilométerre, egy magányosan álló hegyvidéki házban játszódik a történet. A család a külföldön tanuló Susanne, a…

Urbán András: A hallgatás poétikája a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház vendégjátéka a Kultúrbrigád szervezésében

Behind the ‘pop music in a time machine' concept are arrangements of familiar contemporary pop hits and golden-oldies that are…

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.