Barokk koncert: Telemann, Fasch, Händel
Nem hiányozhat a Fesztiválzenekar évadából az a barokk hangverseny, amelyet a korhű hangszerek mellett Sigrid T’Hooft koreografált mozgássorai tesznek évről évre felejthetetlenné. więcej
Nem hiányozhat a Fesztiválzenekar évadából az a barokk hangverseny, amelyet a korhű hangszerek mellett Sigrid T’Hooft koreografált mozgássorai tesznek évről évre felejthetetlenné. więcej
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: niedziela, 16 Kwietnia 2023 15:30
A barokk gesztika egyik legavatottabb szakértője 2011 óta színesíti tudásával – korhű viseletekkel és autentikus mozdulatokkal – a BFZ historikus koncertjeit. A termékeny Telemann, az elfeledett Fasch és a megunhatatlan Händel műveiből álló program művészeti vezetője ezúttal is a régizenei esteket évek óta kézben tartó hegedűművész, Midori Seiler. A műsor záródarabja, Händel érzelmekben gazdag kantátája, amely több szálon is kötődik a szerző operaterméséhez, szinte kiált a színpadi mozgásért. A mű a BFZ visszatérő vendégművésze, a kanadai születésű szoprán, Stefanie True szólójával hangzik el.
Lassú-gyors-lassú felépítésű francia típusú nyitótétel, majd tánctételek és karakterdarabok sora: így épül fel egy francia szvit (vagy suite-ouverture), amelyből Telemann több mint százat komponált. A g-moll mű sziporkázóan szellemes tételei között találni nápolyi zenét, polonézt, őrült lendületű táncot, menüettet, a darab becenevét is adó dudanótát és bohócot idéző harlequinade-ot.
Telemann tisztelte Johann Friedrich Fasch munkásságát, az utókor azonban alig ismeri a korában népszerű szerző nevét. Pedig ő az, aki visszautasította a lipcsei Tamás-templom orgonista állását, ahová így Bachot hívták. Munkássága összekötő kapocs a barokk és a klasszika között, négytételes G-dúr szimfóniájában még megtalálni a barokk fúgát, de már az új, tematikus stílus is felfedezhető.
Telemann leghíresebb műve, a három sorozatból álló Tafelmusik – díszvacsora kíséretének szánt szórakoztató „asztali zene” – 1733-ban született. A második sorozat concertóját a szólóhangszerek teljes egyenlősége jellemzi: sokkal inkább összjáték ez, mint versengés. A zárótétel szinte megszűnik versenymű lenni, a teljes egységbe kovácsolódó zenekar közös örömzenélésévé válik.
Bő két és fél órányi zene komponálása egy hónap alatt – ez Händel Op. 6-os concerto grosso-sorozatának keletkezéstörténete. Az 1739-ben született művek Corelli előtt tisztelegnek, de tételrendjüket, előadói utasításaikat tekintve sokkal szabadabbak a példakép kompozícióinál. A sorozat utolsó előtti darabja Händel akkor még kiadatlan A-dúr orgonaversenyének átdolgozása. Az eredmény: francia nyitány, hatütemes largo, terjedelmes andante és virtuóz ária.
Ki ne ismerné Händel Rinaldo című operájának „Lascia ch’io pianga” kezdetű áriáját? Sokan azt is tudják, hogy a dallam eredetileg egy oratórium része volt. Az Armida abbandonata című világi kantátában ugyancsak feltűnik a többször hasznosított melódia. Az elhagyott nő lélekszaggató drámája kifejező zenével tárja elénk a csalódottság, a visszautasítás, a bosszú és a könyörgés gesztusait. A szerelem istenéhez intézett fohász végül válasz nélkül cseng ki a mű végén.
Georg Philipp Telemann: g-moll („La Musette”) zenekari szvit, TWV 55:g1
Johann Friedrich Fasch: G-dúr vonósszimfónia, FWV M:G5
Georg Philipp Telemann: F-dúr versenymű három hegedűre, TWV 53:F1
Georg Friedrich Händel: A-dúr concerto grosso, Op. 6, No. 11, HWV 329;
Armida abbandonata – kantáta, HWV 105
Stefanie True (szoprán)
művészeti vezető és barokk hegedű: Midori Seiler
barokk gesztika: Sigrid T’Hooft
A koncert időtartama 150 perc
Adott egy fiatal férfi, akinek az apja meghalt, az anyja pedig szinte azonnal újból férjhez ment. Gyanús. Hamletben zavaros indulatok dolgoznak, és miközben kétségbeesetten próbál beszélni arról, amit érez, hirtelen olyan helyzetben találja magát, amiből nem látszik kiút. Jó lenne kiszállni pedig, és elmenni innen messzire, mert ha maradunk, abba csak beleőrülni lehet. Beszélgetni kéne, de nincs idő, nincs energia, hogy jobban odafigyeljünk egymásra. Ennek pedig – sejthetjük – nem lesz jó vége.
A Vági Bence művészeti vezető által megálmodott alkotás klasszikus meséket megidéző története szerint Kristály-világ úrnője elvesztette hitét az emberi érzelmekben, ezért befagyasztja a világot, és csillogó, ám jeges falak közé zárkózik
A Szentpétervári Balett Társulat valamint a Bolsoj Színház művészeivel autentikus előadásban indul országos turnéra Csajkovszkij Diótörője. A zenei élményről a…
Pjotr Iljics Csajkovszkij: Diótörő mesebalett egy felvonásban
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.