Ladjánszki Márta 2024-ben ünnepli pályájának 30. évfordulóját, és 50. születésnapját.
Formabontó, kísérletező alkotó, aki gyakran első úttörőként dob ötleteket a közösbe, témái és módszerei korukat megelőzve invitálják belső utazásra a nézőt. Az alkotás számára megismerési folyamat, kölcsönös inspiráció és eszmecsere a test nyelvén.
„Hiszek abban, hogy a test (a táncos teste is) fontos eszköze annak a közlésnek, ami élményekhez juttatja a nézőket. Éppen ezért a test megmutatása és felvállalása is nagyon fontos. De sokkal inkább izgat az átváltozás, átszellemülés, amikor az előadó képes magával vinni.” (Táncművészet, 2022/2.)
Együttműködései az elmúlt 30 év megalapozott munkájára épülnek, a produkciók a meghívott és kiválasztott előadók egyéni szakmai tudását integrálják, akár már korábbi szereplőről, akár új beállóról van szó. Az ünnepi programok végigkísérik a 2024-es évet.
Az este során bemutatásra kerülő előadás
Ladjánszki Márta együttműködésben az előadótársakkal: UMARMUNG
A ‘Táncest Sorozat Meztelen Nézőkkel’ keretében
Koncepció/koreográfus/rendező: Ladjánszki Márta
Zeneszerző/előadó: Varga Zsolt
Az alkotási folyamatban aktív résztvevő/előadó: Árva László, Dániel Attila, Gálos László, Györke Tímea, Kovács Emese, Miklósy Alex Ádám, Ladjánszki Márta, Mórocz Eszter, Szász Zsófia
További együttműködők: az előadások nézői
Külön köszönet: Béres Bíborka Janka, Erdős Balázs, Koroknai Zsolt, Kovács István, Lajti Balázs, Szemessy Kinga, Syporca Whandal
Támogatók: L1 Egyesület, Bakelit MAC, Be SpectACTive!, Creative Europe Programme, NaVKE
Az UMARMUNG (magyarul: ölelés) felnőtteknek szóló táncszínházi előadás bemutatóját a Bakelit Multi Art Center fogadta be a 2021. Április végén a Be SpectACTive! Projekt keretében, ami program erősen koncentrál az aktív nézői attitűd kialakítására és a közönség bevonásának előmozdítására. Minden megvalósuló projekt – így a mi előadásunk is – elő kívánja mozdítani azt az elképzelést, hogy az elkészült munka erőteljesen inkluzívabb és transz-kulturálisabb céllal hozza létre a kreatív kísérleti folyamatokat. A nézők közösségei aktívan vesznek részt a hajlandóság és érdeklődés kifejezésében, és a művészi produkció új módszereinek kipróbálásában.
Az UMARMUNG alkotói folyamata és előadása kiemelten foglalkozik a fenti témával, és dolgozik együtt a nézőkkel egy olyan térben, ahol a hagyományos nézői és előadói szerepek fokozatosan eltűnnek; s a közösen alkotott térben minden néző előadóvá és minden előadó nézővé is válik.
Az UMARMUNG egy hosszútávú kutatás összefüggő és kiforrott állomása.
Három fő témából építkezik:
A pandémia okozta intézkedések miatt megszűnő, eltűnő érintés felértékelődése és annak átalakulása (érzelmi és érzékelési, elfogadási helyzetek felismerése, átgondolása, kérdések megfogalmazása);
François-Auguste-René Rodin francia szobrászművész alkotásait vizsgáljuk meg, és a szobrok a test passzív és/vagy aktív állapotát megragadó hangulat témájával dolgozunk; Foglalkozunk a testhez fűződő viszonyunkkal civilként, emberként, művészként stb. (ha egyáltalán érvényes az anyagi valónknak ilyen módon történő szétválasztása).
„A gipszöntvény nem annyira természetes, mint a szobrom; én jobban megőrzöm emlékezetemben a ‘pózt’; mint maga a model, s ezen felül belső életet is adok neki.” (A. Rodin)
Rodin életteli, drámai, szenvedélyes megfogalmazású, érzelemgazdag szobrai a historizmus ellenpólusát képezik, művészete a modern szobrászat kiindulópontja. Érdekes párhuzam, hogy a szobrász önképző művészként kezdte a pályafutását, mert nehezen jutott be azon körökbe, ahol elfogadták látásmódját és részletgazdag ábrázolásmódját; ma világszerte ismert és elfogadott szobrász.
Inspirálódunk azon alkotásaiból, amik első pillantásra megragadnak mindenkit: A guggoló nő; A katedrális; Bronzkorszak; Az öreg kurtizán; Az örök tavasz; A gondolkodó; A csók; Danaida; Paolo és Francesca; A fájdalom stb.
Az alkotói folyamat támaszkodik az alapcsapat alkotói sokszínűségére: fotós, zenész/zeneszerző, performansz művész mellett táncosok ötleteit rendezzük egybe.
Az emberi testek megmozdulnak, s minden mozzanat potenciális, megkomponált része lesz az előadásnak.
Rövid bemutatkozás:
LADJÁNSZKI Márta (H) klasszikus balett, szertorna, jazz és modern tánc tanulmányait Magyarországon és Bécsben folytatta, majd 1996 végén társalapítója volt a KOMPmÁNIA Kortárs Táncszínháznak, ahol táncosként és társ-koreográfusként dolgozott. 2001-ben csatlakozott az L1 Egyesület munkájához, ahol művészeti alelnökként a mai napig dolgozik.
Alkotó-művészként kortárs tánccal foglalkozik Budapesten, mint független koreográfus és táncos. Keresi a lehetőségeket, hogy megmutassa művészetét azoknak, akik érdeklődnek munkája és az emberi testről való gondolkodása iránt.
A testből, a belső gondolatokból nyeri az inspirációt, és a belső gondolatokat látható információvá alakítja. Hiszi, hogy mindenki másmilyen (nem csak külsőleg) és ettől gazdagabb az életünk. Ezért ünnepli minden darabjában a testet. „A test a személyiség látható formája" (Mary Starks Whitehouse)
2024-ben ünnepelte 50. Születésnapját és 30. évét annak, hogy a kortárs tánc területén folyamatosan dolgozik. Ezen alkalomból az év folyamán ‘30/50’ címen rendezvények adnak arra lehetőséget, hogy együtt ünnepeljen az alkotótársakkal, a nézőkkel és akár azokkal, akik csak most ismerik meg a munkásságát.
VARGA Zsolt (H) budapesti zenész, zeneszerző, multi instrumentális hang- és mozgásművész. Emellett az L1 Egyesület elnöke 2011 óta.
Ladjánszki Márta ‘30/50’ jubileumi est sorozat keretében ajánljuk még a figyelmükbe: 2024.09.23. 20.00 Négy „szóló” egy este: ‘Egy’, ‘Kettő’, ‘Terpeszkedő combok’, ‘silence is Okay!’ a Trafóban
2024.09.24. 20.00 Széki Luca a Trafóban