Program


Európai Hidak: Haydn, Britten, MacMillan (Nagyzenekari koncert)

Európai Hidak: Haydn, Britten, MacMillan (Nagyzenekari koncert)

Az Európai Hidak fesztivál ezúttal Nagy-Britanniára tekint, Haydn, Britten és MacMillan művein keresztül Anglia, Wales és Skócia hangjai szólalnak meg.

Európai Hidak: Haydn, Britten, MacMillan

Program:

Joseph Haydn: Induló Wales hercegének tiszteletére, Hob. VIII:3
Benjamin Britten: Négy tengeri közjáték a Peter Grimes című operából, Op. 33a
Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, Op. 31

SZÜNET

James MacMillan: Cumnock Fair
Joseph Haydn: 104. (D-dúr, „London”) szimfónia, Hob. I:104


Vezényel: Fischer Iván
Szólista:
Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt)
Báll Dávid (zongora)

Az Európai Hidak fesztivál ezúttal Nagy-Britanniára tekint, Haydn, Britten és MacMillan művein keresztül Anglia, Wales és Skócia hangjai szólalnak meg. A Londonban óriási tiszteletnek örvendő Haydn a walesi hercegnek, a brit trón várományosának tiszteletére komponálta indulóját. Britten operája, a Peter Grimes közjátékai a tengerről mesélnek, a Szerenád neves angol költők – köztük Tennyson, Blake, Keats – verseire íródott. James MacMillan műve a skót népi táncok világát idézi, Haydn legutolsó szimfóniája pedig Londonban született, és onnan kapta nevét is. Mindez kiválóan érzékelteti a kulturális sokszínűséget és a befogadást, ami mindig is jellemezte az Egyesült Királyságot. A Szerenád dalai Dietrich Fischer-Dieskau növendéke, a brit Andrew Staples előadásában hangzanak fel.

A hangversenyt ünnepi fanfár nyitja. Haydn olykor egy-egy vadonatúj művel kápráztatta el az uralkodói családot. Indulóját eredetileg rezes együttesre írta 1792-ben, és még abban az évben vonóskarral és timpanival egészítette ki a máig működő Royal Society of Musicians éves jótékonysági koncertjére.

Lényegesen más hangulatot tükröz Britten két műve. Az 1945-ben befejezett Peter Grimes Purcell után az első világhírnévre törő angol opera. A kis angol falu mogorva halászát bemutató tragikus történet egyik főszereplője maga a tenger. A máskor csak jelenetváltásra szolgáló közjátékok itt érzéseket, feszültséget fejeznek ki. A csillogó Hajnalt a Vasárnap reggel követi a templomba igyekvő tömeg nyüzsgésével, a sejtelmes Holdfény után pedig tomboló, majd elcsituló Vihar zárja a művet.

A Szerenád egy másik csodált, ugyanakkor félt toposzt, az éjszakát járja körül. A szólókürtön játszott Prológus a dalciklus végén a színfalak mögül szólal meg újra, közte pedig hat angol versfeldolgozást hallhatunk. A Pastoral, a Noktürn, az Elégia, a Gyászdal, a Himnusz és a Szonett az éjszaka különböző arcait mutatja be.

A koncert legfiatalabb darabja az 1999-ben bemutatott Cumnock Fair. A cím egy élénk skót páros táncra utal, a mű egy egészen nagy neveket is jegyző zenészegylet, a Cumnock Music Club aranyjubileumára készült. A zongorára és vonóskarra írt darab a Cumnock városából származó 18. századi zeneszerző, John French táncdallamain alapul, archaizáló, mégis félreérthetetlenül mai zene.

„Az új D-dúr szimfónia az utolsó, amit Anglia számára komponáltam” – írta Haydn 1795-ben, és talán már azt is sejtette, hogy ez lesz élete utolsó, összegző szimfóniája. Az első tétel lassú bevezetésének és gyors főrészének összekapcsolása, a letisztult középső tételek és a horvát népdalt dudakísérettel feldolgozó finálé méltó befejezése az életmű legfontosabb szeletének.

Ajánló


Egy lassan feledésbe merülő kor felejthetetlen zenéje csendül fel azon az estén, mikor…

Egy szállodai szobában két jó barát, két fiatal háziorvos fergeteges legénybúcsúra készül. Alex…